Zoeken

The Father

  • Cinevision.be/nl quoteert The Father met een 4/5
  • Regisseur: Florian Zeller
  • Cast: Anthony Hopkins, Olivia Colman, Rufus Sewell, Olivia Williams
  • Genre: Drama
  • Duur: 92 minuten
  • Releasedatum DVD: 10-12-2021
  • Distributeur DVD: Cinéart
Bekijk de cover van de film "The Father"

Filmmakers die erin slagen om beproefde concepten een originele draai mee te geven, krijgen op zijn minst twee aaien over de bol en drie schouderklopjes. En als het meezit vier gewaardeerde sterren op het eindrapport. Ook debuterend cineast Florian Zeller verdient dit pretpakket. Want binnen de krijtlijnen van ‘dementie als drama van de maand’-concept weet hij verdomd aardig te verrassen, te ontroeren en te begeesteren.

'The Father' is een verfilming van Zellers eigen toneelstuk 'Le Père' dat in 2012 voor het eerst werd opgevoerd in Parijs. De Britse toneelauteur en scenarist Christopher Hampton adapteerde het stuk naar het Engels en de eerste Engelstalige opvoering vond plaats in 2014 vooraleer het ook op de West End en Broadway te zien was. Een succesverhaal dus, en dat geldt meteen ook voor deze verfilming die tijdens de Academy Awards twee verdiende Oscaartjes wist binnen te rijven: Hampton en Zeller voor het geadapteerde scenario, en Anthony Hopkins voor de mannelijke hoofdrol. Een tweede verfilming eigenlijk: het uit 2015 stammende 'Floride' met Jean Rochefort was ook al een (vrije) interpretatie van het stuk. Maar de definitieve verfilming is dus deze met Hopkins als vaderfiguur van dienst.

Een stugge, ietwat brute tachtiger die een strijd voert tegen de dementiedemon. Daar hij zijn thuisverplegend personeel steevast de kast op en het huis uit jaagt, ziet zijn dochter (Olivia Colman) geen andere oplossing dan hem bij haar in huis te nemen - en daar is haar partner (Rufus Sewell) niet echt mee opgezet. Droog aan de haak gewogen verschilt het script dus in weinig tot niets van tal van andere drama’s van de maand, maar de inkleuring maakt er toch een speciale film van. Hopkins’ dementie, afdwalende gedachten en heldere momenten krijgen immers een labyrintisch thrilleraspect mee. Zeller toont de dingen zoals Hopkins ze (niet) ziet of (niet) onthoudt. Zo dagen sommige acteurs en actrices op in meerdere rollen, en worden zaken die je als kijker voor waarheid aanneemt plotsklaps ontkracht. Waardoor je eigenlijk na een tijdje zelf niet meer weet welke scènes echt zijn en welke valse herinneringen van Hopkins. Of hoe het zit met het tijdsverloop. Dat noemen ze dus de kijker op zijn qui-vive houden. Een film over dementie die meer vragen oproept dan beantwoordt: passender kan het bijna niet.

Of hoe 'The Father' naast menselijk drama eigenlijk ook als psychologisch mysterie werkt. De vier sterren komen trouwens niet alleen op Zellers conto. De ultieme kracht van 'The Father' is immers Hopkins. In plaats van zich comfortabel te settelen in wat al bij een al een gemakkelijke rol lijkt voor een man met zijn talenten graaft hij er zich in als een duivel in een wijwatervat. Settelen is er niet bij: Hopkins zet een ongelooflijk intens-genuanceerde prestatie neer. Zijn handgebaren, lichaamstaal en diepe gezichtssporen trekken je vanaf het prille begin mee in zijn strijd om erkenning, herkenning en leefrecht. Dat Hopkins daarbij ook geregeld sporen mag vertonen van een licht-angstaanjagende en bewust toneelspelende Chianti, lever en favabonen-liefhebber zorgt voor een extra (h)eerlijk spanningsveld. Ook Colman en de andere castleden acteren trouwens allemaal uitstekend.

Als het Zellers bedoeling was om dementie tastbaar te maken zonder te vervallen in kleffe clichés, dan mag hij zijn missie als geslaagd beschouwen. Als het daarnaast ook zijn bedoeling was om intrigerende huis clos-cinema af te leveren ook. Ne schone film, zoals dat heet. 

Alex De Rouck

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray