Zoeken

Being The Ricardos

  • Cinevision.be/nl quoteert Being The Ricardos met een 3/5
  • Regisseur: Aaron Sorkin
  • Cast: Nicole Kidman, Javier Bardem, J.K. Simmons, Nina Arianda
  • Genre: Komedie
  • Duur: 131 minuten
  • Releasedatum: 21-12-2021
  • Distributeur: Amazon Prime
Bekijk de cover van de film "Being The Ricardos"

'Being The Ricardos' is een reconstructie van ware gebeurtenissen. En zoals bij veel biografische films het geval is, wordt er ook hier met de chronologie een loopje genomen - en uiteraard ook een stuk met de werkelijkheid - maar tegelijkertijd krijg je wel inzicht en duiding bij de historie die op twee uur tijd uit de doeken wordt gedaan. In dit geval Aaron Sorkins kijk op de entertainmenterfenis van Lucille Ball en Desi Arnaz, en bij uitbreiding ook op een fiks stuk Amerikaanse televisiegeschiedenis en zelfs op politiek gehannes tijdens de communistenjacht in de jaren vijftig.

De in het echt gehuwde Ball en Arnaz schreven geschiedenis met de sitcom 'I Love Lucy', die initieel te zien was op CBS tussen oktober 1951 en mei 1957 - goed voor honderdtachtig afleveringen - en meteen de eerste sitcom was die bovenaan de kijkcijferlijsten - de befaamde Nielsen Ratings - belandde. Het was ook de eerste sitcom die voor een publiek werd opgenomen op 35 mm, die een ensemblecast had en die met verschillende camera’s werkte, en dat met Karl Freund - de klasbak van onder meer 'Metropolis' jawel - als director of photography van dienst. Sorkin laat optekenen dat 'I Love Lucy' zestig miljoen kijkers trok en dat koopavonden in winkelcentra werden verschoven van maandag naar donderdag omdat iedereen lockdownertje speelde toen 'I Love Lucy' werd uitgezonden. 'I Love Lucy' was ook nog geschiedschrijvend omdat Ball en Arnaz het eerste interraciale koppel vormden dat op tv te zien was, en Ball werd dan ook nog eens de eerste Amerikaanse actrice die in het echt zwanger op tv kwam. Die zwangerschap werd integraal deel van de plotlijn van de sitcom - al werd het woord pregnant op vraag van de sponsors, censuurduivels en moraalridders vervangen door expecting - en ook dat was toen een unicum.

Die zwangerschap is een van de drie verhaallijnen die door Sorkin fictief binnen de krijtlijnen van een en dezelfde week wordt geplaatst. Samen met de huwelijksproblemen van Ball en Arnaz en de vermeende communistenjacht op Ball. In het echt waren er verschillende jaren tussen al die gebeurtenissen, maar om het allemaal zo bevattelijk mogelijk te maken wordt alles hier in een week geprangd. Een door Sorkin interessant weergegeven week trouwens, daar je ook zo netjes te zien krijgt hoe de conceptie van een sitcom gebeurt: kennismaking met het script op maandag, camera set-up op dinsdag, eerste repetitie op woensdag of zoiets enzovoort. Dat geeft aan 'Being The Ricardos' een jachtige ondertoon mee, en dat is natuurlijk een typische Sorkintoets die zijn ensemblekijk uit onder andere 'The West Wing' en 'The Newsroom' nog eens van onder het stof haalt - voor zover die daar ooit heeft onder gezeten.

Sorkin was oorspronkelijk enkel als scenarist bij het project betrokken, maar omdat alles vertraging opliep en hij intussen ook al 'Molly’s Game' en 'The Trial Of The Chicago 7' had geregisseerd vroeg en kreeg hij ook een plaats achter de camera. De rollen van Ball en Arnaz worden vertolkt door Nicole Kidman - oorspronkelijk zou Cate Blanchett in de huid van Lucille kruipen - en Javier Bardem. En veel foute dingen vallen daar niet over te vertellen. Ze blijven trouw aan de persoonlijkheden van Amerika’s favorieten van weleer en dat zonder te vervallen in gescripte platitudes: er zit echt wel een hart en ziel achter de plaatjes en de archiefreconstructies.

Of 'Being The Ricardos' echt de essentie weet te vatten van wat Ball en Arnaz hebben teweeggebracht is waarschijnlijk voer voor discussie en interpretatie. Maar feit is wel dat Sorkin de tijdsgeest netjes uit de teletijdmachine flitst, het televisioneel erfstuk mooi weet te polijsten en in al zijn adoratie ook een eigen stempel drukt op deze sitcomdissertatie. En dat levert dan misschien wel geen essentiële cinema op, maar wel een entertainende en bij vlagen heel geestige film die er dan ook nog eens uitziet om door het spreekwoordelijk ringetje te halen.

Alex De Rouck

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray