Zoeken

The King's Man

  • Cinevision.be/nl quoteert The King's Man met een 2/5
  • Regisseur: Matthew Vaughn
  • Cast: Ralph Fiennes, Gemma Arterton, Djimon Hounsou, Rhys Ifans
  • Genre: Avontuur
  • Duur: 130 minuten
  • Releasedatum: 30-12-2021
  • Distributeur: Walt Disney Studios
Bekijk de cover van de film "The King's Man"
Toen Matthew Vaughns frisse superheldenknaller ‘Kick Ass’ in 2010 bestempeld werd als ‘Tarantino voor tieners’ liet hij zich de vergelijkingen met de koning van de pulpfictie welgevallen. Elf jaar later begeeft hij zich enigszins opnieuw op QT-terrein met ‘The King’s Man’, het derde deel in de gelijknamige franchise en een prequel op de twee voorgaande. Net als Tarantino in ‘Inglourious Basterds’ en ‘Once Upon A Time In Hollywood’ voert Vaughn een reeks historische figuren op, maar herschrijft hij de geschiedkundige context. Het verschil: kiest Tarantino ervoor om Hitler genadeloos aan flarden te knallen, dan laat Vaughn Rasputin de trojka dansen tijdens het zwaardvechten.

Rasputin (karikaturaal slecht vertolkt door Rhys Ifans) is lang niet de enige wiens historische wandel Vaughn hier door de mangel haalt. Passeren verder nog de revue: koning George V, keizer Wilhelm II, tsaar Nicholas II (alle drie vertolkt door Tom Hollander), charlatan-illusionist Erik Jan Hanussen (Daniel Brühl), spionne Mata Hari (Valerie Pachner), maarschalk Herbert Kitchener (Charles Dance), aartshertog Franz Ferdinand (Ron Cook) en Gavrilo Princip (Joel Basman).

Die laatste twee namen geven de setting uiteraard het meest van al prijs: ‘The King’s Man’ speelt zich af tijdens de Eerste Wereldoorlog en toont hoe een groepje Europese criminelen onder aanvoering van een anoniem meesterbrein die oorlog eerst in gang steekt en vervolgens staatsfiguren manipuleert om het circus draaiende te houden. Aan Orlando Oxford (Ralph Fiennes) en zijn twee trouwe assistenten Shola (Djimon Hounsou) en Polly (Gemma Arterton) de taak om het Europese vasteland van totale verdoemenis te redden.

‘The King’s Man’ neemt, net zoals de vorige delen eigenlijk, heel veel hooi op zijn vork. Naar eigen zeggen wilde Vaughn dit keer graag een film maken die qua epische grandeur aansluiting vindt bij meesterwerken als ‘Lawrence Of Arabia’, ‘Doctor Zhivago’ en ‘The Man Who Would Be King’, maar het hoeft niet gezegd dat deze weinig toonvaste ADHD-potpourri nog niet aan de hielen van die jaren ’60 en ’70-klassiekers komt. Enkel in de openingsscène ontwaar je met enige verbeelding een echo naar de cinema van David Lean en John Huston.

Dat Vaughn een potje kan filmen, willen we niet betwisten. De actiescènes zijn opwindend en overzichtelijk, al zijn ze soms bloedernstig (de aanslag op Franz Ferdinand) en dan weer over the top onnozel (het gevecht tussen Rasputin en Orlando). Net als die actiescènes schiet de plot alle kanten op om twee uur lang nergens tot rust te komen. ‘The Golden Circle’ had dat probleem ook, maar vond in zijn tweede helft toch een ritme. Deze prequel raast maar voort en wanneer de eindgeneriek rolt, stel je vast nooit echt betrokken geweest te zijn bij Oxfords avonturen. Zonder de Ridders van de Ronde Tafel-verwijzing valt hier zelfs bezwaarlijk een connectie naar de andere twee ‘Kingsman’-films te bespeuren.

Ralph Fiennes is wel ideaal gecast als een soort voorloper van Colin Firth of Michael Caine, maar de film doet zijn talent nergens eer aan. Het helpt evenmin dat de personages het cartoonfiguurgehalte niet overstijgen. Het is niet omdat de originele ‘Kingsman’-film gebaseerd is op een strip dat je karakters daarom niet uitgewerkt mogen worden. In een mid-credits-scène introduceert Vaughn een jonge Adolf Hitler. Een opzet naar een vervolg tijdens WOII? Voor ons hoeft het niet meer. Als ‘The King’s Man’ iets bewijst, is het dat Vaughn dan toch geen Tarantino is.

Peter Janssens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray