Het lijstje van Britse televisieseries die het in een gecondenseerde versie tot Amerikaanse filmremake schoppen groeit gestaag aan. Deze 'The Unforgivable' laat zich bekijken als een nichtje van 'Edge Of Darkness', 'State Of Play' en 'Widows' - allemaal Brits televisievoer dat eerder een tweede leven kreeg op het grote scherm. Of als je het in de living, kelder of veranda bekijkt: op het scherm waar ook de televisieversie te bekijken is.
Soit, 'The Unforgivable' is gebaseerd op de driedelige miniserie 'Unforgivable' die in 2009 op ITV te zien was. Geschreven door televisieveterane Sally Wainwright die zoals veel Britse televisieschrijvers haar schrijftalent eerst mocht aanwenden op de set van de soap 'Coronation Street' waarvan op het moment des schrijvens al 10.519 episodes waren gemaakt - Wainwright schreef mee aan 57 stuks.
'The Unforgivable' profileert zich in de eerste plaats als tegendraads stervehikel voor Sandra Bullock, die ook als producente optreedt. Met deze film bewijst ze dat ze naast lief, romantisch en in het nauw gedreven ook hard en doorleefd kan zijn. Als ex-gevangene komt ze na twintig jaar cel vrij voor de moord op een sheriff die haar en haar toen vijfjarige zusje uit het ouderlijk huis wou uitzetten. Terug in de maatschappij integreren is niet gemakkelijk: strenge regels, weinig kansen, vooroordelen en vooral het verleden dat haar niet loslaat. Haar zus is inmiddels geadopteerd en Bullock wil haar dolgraag opzoeken om te weten wat er van haar geworden is. Niet echt naar de zin van de adoptieouders. En dan zijn er ook nog de zonen van de vermoorde sheriff die het maar niets vinden dat Bullock terug op vrije voeten is. Drama drama dus, of zoals Fernand Costermans zou zeggen miserie, miserie.
De Duitse cineaste Nora Fingscheidt bewees met 'Systemsprenger' een oog te hebben voor miserie en mag zich daar ook in wentelen in haar Amerikaans debuut. Niet dat die beide films zich laten vergelijken, al is er wel een raakpunt. 'Systemsprenger' was een intens portret van een probleemkind dat het moeilijk had om zich te gedragen in de maatschappij, en die insteek kan je doortrekken naar het personage van Bullock. Maar meer kruisbestuiving tussen beide films is niet te vinden: met 'The Unforgivable' omarmt Fingscheidt immers het systeem in plaats van het te doorbreken. Met als resultaat een film die het onderhuids drama gaandeweg inruilt voor een bot thrillermechanisme dat je van ettelijke kilometers ver ziet afkomen.
Al krijgt 'The Unforgivable' wel degelijk goede punten voor de inzet van alle betrokkenen: de bouwstenen voor een fors thrillerdrama zijn er, maar de uitwerking weet - op een plotpunt na - te weinig te verrassen om de gemiddelde al dan niet welwillende kijker naar het puntje van de zetel te doen schuiven of rollen. En ja, dat is uitgetest.