De pertinente vragen des levens: ze zijn aan verandering onderhevig. Begin de twintigste eeuw vroegen de Verheydens zich af wie al dat zout op de patatten had gestrooid, vlak voor de tweede wereldoorlog onderzocht de Nederlander Lou Bandy wie er suiker in de erwtensoep had gedaan en in de lente van 1980 wou de hele wereld weten wie er een arrogante oliebaron uit Dallas had neergeknald.
Heden ten dage moet er in de CIA-thriller 'All The Old Knives' dan weer worden opgehelderd wie in 2012 nietsontziende terroristen hielp bij de kaping van een Turks vliegtuig in Oostenrijk. Een kaping die resulteerde in de dood van iedereen aan boord. Acht jaar na die terreurdaad komen er bewijzen boven tafel dat de kapers destijds hulp kregen van een vooralsnog onbekende dubbelspelspelende CIA-agent die in de Oostenrijkse uitvalsbasis van de inlichtingendienst was gestationeerd. Aan de toen ook deel van het team uitmakende Henry Pelham (Chris Pine) de eer en het genoegen om de verrader alsnog op te sporen. En daarvoor reist hij naar Californië waar hij de inmiddels uit de dienst gestapte Celia Harrison (Thandiwe Newton) opzoekt. Ten tijde van de kaping hadden ze een passionele liefdesaffaire die Celia plots verbrak de dag nadat de kaping faliekant afliep. Waardoor Pelham tijdens zijn zoektocht naar de waarheid ook met zijn eigen demonen wordt geconfronteerd.
Het weerzien tussen de twee voormalige geliefden krijgt als decor een rustiek restaurant mee. Voor regisseur Janus Metz Pedersen – een documentairemaker en televisieregisseur die op langspeelgebied eerder al 'Borg McEnroe' afleverde – een goede gelegenheid om te spelen met flashbacks – soms zelfs met een dubbele laag – en een strak afgemeten gevoel van tijd en ruimte. Een structuur die hij haalde uit de in 2015 verschenen gelijknamige roman van (spionage)thrillerauteur Olen Steinhauer die ook het scenario voor zijn rekening mocht nemen.
'All The Old Knives' lag oorspronkelijk in de schuifkast van regisseur Neil Burger die Kate Winslet en Idris Elba voor ogen had voor de twee hoofdrollen. Maar uiteindelijk kreeg het project vorm met een andere cast en crew. Regisseur James Marsh en Michelle Williams waren ook een tijd verbonden aan de film, maar zij werden uiteindelijk nog vervangen door Pedersen en Newton. En die vervanging heeft 'All The Old Knives' zeker deugd gedaan. Pedersen houdt de teugels strak in handen en zoekt geen heil in wat zich gemakshalve laat samenvatten als ‘Amerikaanse trucjes’: geen schietpartijen of autoachtervolgingen dus om de plot voort te stuwen. De geest van John le Carré is aanwezig, die van Tom Clancy niet. En er wordt ook netjes geacteerd door Pine en Newton op het voorplan, en door Laurence Fishburne en Jonathan Pryce in de zijbeuken.
Concluderend besluitvormend: dat dit een fijne spionagewhodunit is, gepokt en gemazeld in het bubbelende drijfzand van de internationale geopolitiek. En neen, de butler heeft er niets mee te maken. Maar kijk toch maar uit voor de ober in dat vermaledijde wijnrestaurant waar de waarheid met mondjesmaat aan het licht komt.
Alex De Rouck
Niets uit deze publicatie mag op welke wijze dan ook worden overgenomen zonder voorafgaande schriftelijke (per e-mail of brief) toestemming van de verantwoordelijke uitgever.