Zoeken

Animals

  • Cinevision.be/nl quoteert Animals met een 3/5
  • Regisseur: Nabil Ben Yadir
  • Cast: Soufiane Chilah, Gianni Guettaf, Vincent Overath, Lionel Maisin
  • Genre: Drama
  • Duur: 91 minuten
  • Releasedatum DVD: 15-07-2022
  • Distributeur DVD: Cinéart
Bekijk de cover van de film "Animals"
Hoe ver kan je gaan in het filmisch tonen van geweld? En waar ligt de grens tussen (bewuste) exploitatie en het droog weergeven van feiten? Een vraag die de kop opsteekt bij Nabil Ben Yadirs ‘Animals’. Een film die zo schokkend en extreem bruut is dat je je de vraag kan stellen of dit er allemaal niet over is. Ook al is dit een film waarin de cineast een maatschappelijk probleem wil aankaarten en een brutale moord wil reconstrueren. Een vraag die waarschijnlijk niet helder of duidelijk te beantwoorden is. Feit is wel dat je een sterke maag moet hebben om ‘Animals’ te kunnen of willen uitzitten. Moedige cinema is niet altijd gemakkelijke cinema. 

‘Animals’ is een deels vrije/deels getrouwe reconstructie van de moord op de dertiger Ihsane Jarfi in Luik in april 2012. Die werd omwille van zijn homoseksuele geaardheid gefolterd en vermoord door vier mannen. Over die moord maakte theatermaker Milo Rau eind 2018 al een toneelstuk. Yadir veranderde de namen van de betrokkenen en kleurde het personage van Jarfi (in de film heet hij Brahim) vrij in.

Soufiane Chilah zet een heel moedige vertolking neer als Brahim. Hij wil op het verjaardagsfeest van zijn moeder zijn geaardheid bekendmaken met zijn lief aan zijn zijde, maar dat pakt anders uit door de religieuze, maatschappelijke en familiale barrières waarmee hij zich geconfronteerd ziet. Gefrustreerd door stad dolend belandt hij die nacht uiteindelijk in de auto bij een sadistisch kwartet bij wie de stoppen losstaan als ze ontdekken dat hij homo is. En dat leidt naar een gruwelijk middendeel waarin de lijdensweg van Chilah tot in de kleinste maagomdraaiende details wordt getoond. Of dat nodig is of niet … daar vond God op de zesde dag de polemiek voor uit. Al kan het ook op de vijfde zijn geweest.   

Yadir filmt ‘Animals’ tegelijkertijd impulsief betrokken en koel afstandelijk. In het eerste deel/de lange proloog zit de handcamera Chilah constant op de hielen: zijn smachten naar zijn lief zorgt voor een zweterige spanning tijdens op zich banale handelingen, wachtend op een bevrijdingsmoment dat niet komt. In het laatste deel is het dan weer opvallend dat Yadir na de marteling van Chilah uitpakt met een verassende menselijkheid door een van de daders te volgen en diens leven juxtaposerend te spiegelen aan dat van Chilah. Een keuze waardoor ‘Animals’ meer wordt dan een eigentijdse door de broers Dardenne meegeproduceerde brok inlandse torture porn - om het even heel kort door de bocht gaand te omschrijven. 

Yadir veroordeelt niet - zelfs al wil je dat als kijker waarschijnlijk wel. Je ziet niet hoe de daders worden gestraft of naar de cel gaan. Wat in het echt wel degelijk gebeurde: drie van de daders kregen levenslang, de vierde dertig jaar. Wat je wel te zien krijgt is een potentiële daderanalyse. Niet dat Yadir medelijden wil voor de dader(s): hij registreert en het is aan de kijker om het afsluitend deel te interpreteren of een plaats te geven. ‘Animals’ vertoont zonder franje walgelijk geweld dat wraakroepend is, maar zorgt daarnaast ook voor een mentale uppercut. 

Simon Couwens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray