Satires met dik aangezette personages, karakters en situaties zijn meestal veel minder grappig dan de makers voor ogen hebben. Want het zijn net interacties van normale personages die er voor zorgen dat grappige sauzen pakken en smakken: een komedie bevolken met brede karikaturen leidt meestal naar een pweut-gevoel.
Tenzij je natuurlijk gaat voor een parodie of eersteklasbak komieken wist te strikken: dan is er gelukkig wel vaak ruimte voor geestige another fine messes. Maar niet zo dus in 'Breaking News In Yuba County' dat zowat zondigt tegen elke komische regel: karikaturale karakters in de hoofdrol, makke vertolkingen, een gebrek aan accurate timing en een plot die nergens grappig of relevant weet te zijn. Het is niet omdat op het eind de halve cast is uitgemoord dat je een gedurfde komedie aflevert. Als satire op wanen van de dag en de spreekwoordelijke vijftien minuten beroemdheid slaat dit dan ook maar een belabberd figuur. Voor regisseur Tate Taylor lijken die vijftien minuten trouwens al lang voorbij: zowat alles wat hij maakte na 'The Help' en 'Get On Up' bleek een slag in het water te zijn, met deze 'Breaking News' als (voorlopig) dieptepunt.
De centrale plotvork zit in de steel van Alison Janney, een ietwat onzichtbare huisvrouw uit het gehucht Yuba County die elke dag naar assertiveitscursussen luistert en zodoende probeert om haar leven terug bij de horens te vatten. Ze organiseert een verjaardagsfeestje voor zichzelf, inclusief etentje met echtgenoot Matthew Modine - die hopelijk goed is betaald voor de hoop en al tien minuten dat hij hier mag opdraven. Modine komt op de verjaardag van Janney om het leven door een hartaanval na gerollebol met zijn minnares. Wat bij Janney het plan doet rijpen om te verzwijgen dat Modine dood is en diens ontvoering te fingeren zodat zij daardoor in de middelpunt van de belangstelling komt te staan. En dat in een plot waarin onder andere ook nog maffiageld, maffiamoordenaars, narcistische talkshowpresentatrices en een zwaar gebotoxte ei zo na gemummificeerde Ellen Barkin in opduiken.
Janney lijkt zowat de enige te zijn die echt in haar rol en in de film gelooft en dat siert haar tot op zekere hoogte. Maar als puntje bij paaltje komt etaleert zij hier helaas vooral een verspilling van talent in een film die nergens echt weet van welk hout komische pijlen te maken. Mocht een komedie geslaagd zijn omdat iedereen constant loopt te roepen, omdat stripgeweld cool is of omdat misverstanden het summum zijn van hoogstaande humormultiplicaties dan zou deze 'Breaking News In Yuba County' een meesterwerk zijn geweest. Helaas gatenkaas: dit is een film die al na een kwartier plat op het gat zit en daar vijf kwartier later nog altijd zit, stuiptrekkend als een vermolmde schildpad die per ongeluk in een slazwierder is gesukkeld.