Zoeken

Hellraiser

  • Cinevision.be/nl quoteert Hellraiser met een 2/5
  • Regisseur: David Bruckner
  • Cast: Odessa A'zion , Jamie Clayton, Drew Starkey, Brandon Flynn
  • Genre: Horror
  • Duur: 120 minuten
  • Releasedatum: 19-04-2023
  • Distributeur: streamingplatformen
Bekijk de cover van de film "Hellraiser"
De remake van Clive Barkers uit 1987 stammende 'Hellraiser' is beter dan de plank misslaande herinterpretaties van 'Carrie', 'Nightmare On Elm Street', 'Friday The 13th', 'Black Christmas', 'The Omen' en andere 'Poltergeists'. En is filmisch interessanter dan de sliert sequels die volgden op 'Hellbound: Hellraiser II' uit 1988 – maar liefst acht stuks waren dat. En toch is deze nieuwe 'Hellraiser' – officieel de elfde titel uit de franchise dus – een teleurstelling.

Dit zowel gezien in het licht van de vorige van regisseur David Bruckner – het fijnspannende 'The Night House' – als in dat van Barkers origineel. Die op zijn eigen uit 1986 stammende novelle 'The Hellbound Heart' gebaseerde film was verre van perfect, maar was gemeen, inventief, vernieuwend en demonisch. Deze remake blijft tot op zekere hoogte trouw aan de teneur daarvan, maar is repetitief, mist focus en laakt snedigheid.

'Hellraiser' was een door sadomasochisme gedreven horrorfilm die met een letterlijk verlangen naar bloed en een galerij afzichtelijke eeuwig leven belovende wezens zowel een herinterpretatie van de vampierenmythe als een originele interpretatie van zelfkastijding was. En die met de komst van een puzzelkubus die letterlijk haken sloeg in de (on)fortuinlijke ziel die de kubus kon openen ook een mooi stukje filmfolkore in petto had. Om nog maar te zwijgen van Pinhead (Doug Bradley), de met spijkers in het hoofd getooide opper-Cenobite – of opper-Satan zo je wil – die hoe verder de franchise vorderde hoe langer hoe meer Freddy Krueger-allures kreeg. Bruckner behoudt in zijn remake uiteraard de kubus en de Cenobites, en de door Jamie Clayton vertolkte Pinhead is ditmaal een vrouwtje. Een interessante re-gendering, maar de film laat op andere vlakken teveel steken liggen om daarvoor eervolle punten op te strijken.

Zo is het tevergeefs zoeken naar een waardige vervanger van de door Clare Higgins vertolkte gewetenloze femme fatale die ongegeneerd mannen vermoordde om door hun bloedoffer haar voor de hellepoort staande minnaar terug tot leven te wekken, en daarbij de ultieme vorm van pijn en macht wou ervaren. In plaats daarvan maakt een saaie en karakterloze hedonistische miljardair (Goran Visnjic) zijn opwachting. Boe en snurk. De rest van de centrale personages brengt het er niet veel beter vanaf. Redemptiepunten zijn er nog voor Odessa A’zion – de kleindochter van de Duitse regisseur Percy Adlon – als ex-drugsverslaafde die in het bezit komt van de duivelse kubus en zo onwetend de deur naar de onderwereld opent, daarbij onder meer haar broer verliezend. Maar haar entourage bestaat uit eveneens saaie kwieten waarvan je weet dat ze enkel maar dienen als Cenobitevoer – ook hier een stap naar beneden in vergelijking met Ashley Laurence die destijds de strijd aanbond met haar verdorven stiefmoeder en het duivelse voetvolk.

Het scenario weet geen vuist te maken tijdens de twee uur durende looptijd en verliest vooral in een vrij richtingloos middendeel de pedalen. En vindt die niet meer terug tijdens een slepende finale. Visueel valt er weinig op te merken aan de nieuwe 'Hellraiser': de kubus kan zelfs een paar extra vormen aannemen en de Cenobites moeten qua spijkers, haken en naalden-accessoires en dito handleiding niet onderdoen voor die uit de vorige films. Maar narratief is dit een sof. Voor een film die door ontzettend veel handen passeerde en waarvoor ettelijke nieuwe scriptpogingen werden ondernomen sinds de eerste remakeaankondiging ergens in 2006 overheerst hier finaal een ‘is het dit maar’-gevoel. En dan mag het er nog allemaal verzorgd uitzien, aansluiting vinden bij de rauwe viezigheid van de eerste twee Pinheadfilms doet 'Hellraiser 2022' niet. Pijn ligt soms dicht bij plezier, maar muilt hier vooral met een gemiste kans.

Peter Janssens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray