Zoeken

Hunger

  • Cinevision.be/nl quoteert Hunger met een 3/5
  • Regisseur: Steve McQueen
  • Cast: Michael Fassbender, Brian Milligan, Liam McMahon
  • Genre: Drama
  • Duur: 96 minuten
  • Releasedatum: 12-11-2008
  • DVD: 17-04-2009
  • Distributeur: Paradiso Films
  • DVD: Paradiso HE
Bekijk de cover van de film "Hunger"

Niet te verwarren met de acteur uit de jaren zestig en zeventig is de Steve McQueen die in het regiezitje plaatsnam voor ‘Hunger’ een Brits kunstenaar, die na een stel verdienstelijke en op lof onthaalde kortfilms met dit IRA-drama zijn langspeeldebuut presenteert. Een interessant portret, opgebouwd als een vooral visueel en auditief toneelstuk met drie bedrijven.

Het eerste behandelt het no wash, no blanket-protest uit begin jaren tachtig en toont ons hoe IRA-lid Davey (Brian Milligan) de gevangenis betreed waar hij de komende zes jaar zal moeten doorbrengen. Zijn weigering tot het dragen van gevangenisplunjes bezorgt hem de stempel niet-coöperatief, waarmee hij meteen een bondgenoot vindt in zijn celgenoot Gerry (Liam McMahon), die bij wijze van verzet zijn stront aan de muren smeert. De tweede - en nu al fel bejubelde en instant legendarische - akte registreert het gesprek tussen Bobby Sands (Michael Fassbender) en een priester die hem visiteert, waarin Sands zijn verzetsplan uit de doeken doet en daarmee verbaal duelleert over de politieke, ethische en morele gevolgen van zijn toekomstige daden. Het slotakkoord toont vervolgens die handelingen: een 66 dagen durende hongerstaking met de dood tot gevolg, waarin Bobby zijn laatste wapen in de strijd werpt om op te komen voor zijn ideaal: zichzelf.

Het idee van het lichaam als laatste protestmiddel zit doordrongen doorheen ‘Hunger’ (zowel het bekladden van de cel met uitwerpselen als de hongerstaking waarnaar de titel verwijst), en dat maakt ‘m op z’n minst zeer interessant. Het gemiddelde IRA-drama heeft nogal snel de neiging prekerig te worden of volgens vaste patroontjes te verlopen, maar die worden hier door McQueens ingenieuze, maar ook net iets te beredeneerde opzet vermeden. Temeer omdat hij, samen met co-scenariste Edna Walsh, de nadruk nooit op de dialogen legt - behalve dan in de in één take opgenomen dialoog van ruim een kwartier - maar wel op de beelden en klanken. De beenharde gevangenistaferelen in het begin contrasteren met het sober in scène gezette aftakelingsproces van één van ’s werelds beruchtste IRA-strijders wiens geloof in de goede zaak alles overstijgt, ook zijn eigen bestaan.

Om die rol zo waarheidsgetrouw mogelijk te vertolken, paste acteur Michael Fassbender een staaltje ongeziene method acting toe door een medisch gestuurd dieet te volgen dat hem écht zo schrikwekkend mager maakte als in de film te zien is. Maar verwarren we zulke stunts niet al te makkelijk met sterk acteerwerk? Net zoals McQueens - toegegeven - vernieuwende aanpak niet kan verhullen dat ‘Hunger’ style over substance is en het drama nooit zo sterk aangrijpt als verhoopt? Gedurfd, dat zeker, maar niet het meesterwerk dat in Cannes over de tongen ging en daar de Camera d’Or wegkaapte. Dat niet.

Peter Janssens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray