Een half jaar geleden waagde Steven Spielberg zich nog aan een inspiratieloze remake van het legendarische hoorspel ‘War Of The Worlds’, maar het bleek slechts een tussen-doortje in afwachting van z’n volgende instant klassieker. Het op ware feiten geïnspireerde ‘Munich’ is een razend spannende politiek geladen thriller, waarin personages uitgebreid voorgesteld worden en geen enkele plotwending geforceerd aandoet.
De film vertelt het verhaal van de naweeën van de terroristische aanslag tijdens de Olympische Spelen in München 1972. Golda Meir beslist dat er niet met de voeten van de Israëliërs gerammeld mag worden en laat een privé-militie samenstellen om de Palestijnse killers te ver-moorden. Het team staat onder leiding van de Mossad-agent Avner (Eric Bana), die z’n hoogzwangere vrouw voor onbepaalde tijd achterlaat. Avner wordt bijgestaan door de getrainde killer Steve (Daniel Craig), de Belgische bommenexpert Robert (Mathieu Kassovitz), de vervalser Hans (Hanns Zischler) en de opruimer Carl (Ciaran Hinds).
Met ‘Munich’ beweegt de immer politiek correcte Spielberg zich op nieuw terrein. Niet alleen kaart hij in z’n nieuwste een erg gevoelige problematiek aan die al voor heel wat controverse heeft gezorgd, ook regisseert hij voor het eerst een spannende thriller. Als geen ander kent de man het begrip sfeerschepping en ook in ‘Munich’ worden we getrakteerd op enkele adembenemende set pieces, die stuk voor stuk de kijker op het puntje van de stoel brengen; de telefoonbom is meesterlijk filmmaken, terwijl de fietspompmoord bewijst dat Spielberg het sentiment weldegelijk aan de kant kan laten. Ook de fotografie van z’n vaste compagnon Janusz Kaminski is niet te versmaden en levert enkele indrukwekkende plaatjes op (de melk vermengd met bloed!). Spielberg mag z’n film dan al een gebed voor de vrede noemen, uiteindelijk is ‘Munich’ nergens prekerig en weet hij z’n harde, wrange toontje tot aan de eindgeneriek vast te houden.
Eric Bana is briljant als de teamleider, die verscheurd wordt door morele vertwijfeling en zichzelf afvraagt wat de definitie van het begrip moordenaar is. Hij wordt geflankeerd door een al even indrukwekkende Daniel Craig, een imposante Ciaran Hinds, een zichzelf herontdekkende Mathieu Kassovitz en een ingetogen Hanns Zischler. Let vooral ook op de fantastische bijrol van Michael Lonsdale, wiens passages meerdere echo’s vertonen aan ‘The Godfather’. In een tijd waarin iedereen zich beroept op nieuwe digitale effecten, gaat Spielberg back to basics. Daarom ook roept ‘Munich’ herinneringen op aan de klassieke thrillers uit de jaren zeventig, waaronder ‘All The President’s Men’ of ‘The Parallax View’. De spanning is evenzeer te snijden en de onderliggende subtekst is confronterend en relevant. Een meesterwerk!